Olen kotoisin Saimaan rannalta. Korkealla Salpausselän harjulla oli tuberkuloosiparantola, joka oli lapsuuden ja nuoruuden kotini.

Meillä oli parantolan läheisyydessä maapalsta, jonka isä oli ostanut mustalaisilta. Vanhempani kunnostivat alueen, tekivät maansiirtotöitä, purkivat vanhan mustalaismökin  ja rakensivat saunarakennuksen sekä kanalan. Taisi siellä olla maakellarikin, jossa pidettiin vasikkaa nukkumassa (tästä en ole varma eikä ole enää ketään, keneltä kysyisi). Minulle rakennettiin leikkimökki.

Vietimme paljon kesäisiä päiviä maamökillä, vaikka se oli hyvin itikkainen paikka. Aivan ihmeellistä, etteivät ne itikat ole lapsuudesta jääneet ollenkaan mieleen, vasta aikuisena niistä olen kärsinyt. Aluksi olimme mökillä vain päivisin. Öitä vietimme siellä vasta myöhemmin, kun kanat oli hävitetty ja kanalasta oli tehty ihmisten asuttava.  Palsta oli alle kilometrin päässä sairaalasta metsän reunassa, lehmälaitumen ja suon vieressä. Pian sinne kipaisi vaarin tekemää metsäpolkua  ja pääsi sinne vähän levempääkin kaatopaikalle menevää tietä pitkin

Kanala oli matala rakennus, jonka seinäluukusta kanat tepsuttelivat aitaukseen maata nokkimaan. Äitini kävi aamuisin kanoja ruokkimassa ja hakemassa munat myyntiin.

Sairaalassa oli yksi lääkärin poika, jonka houkuttelin eräänä kesäisenä päivänä mukaani mökille. Osasin avata kana-aitauksen oven. Menimme aitaukseen, kyykistelimme kanojen edessä ja yritimme ottaa niitä kiinni. Sanoin pojalle, että menen kotoa hakemaan kanan ruokaa, odota sinä täällä. Jätin pojan aitaukseen, laitoin oven takaisin hakaan ja juoksin sairaalalle. Meni muutama tunti ja poikaa alettiin etsiä. Minä en ollut tietääksenikään. Vähitellen pojan vanhemmat alkoivat olla aika hätääntyneitä. Hänet oli nähty viimeksi minun kanssani. En aikonut kertoa, mutta viimein minulta saatiin kiristettyä tieto, mihin olen pojan jättänyt. Vein porukat mökille ja siellä se pikkuinen poika nukkui kana-aitauksessa pihlajan juurella.

En muista mitään selkäsaunoja tms... ehkä olin itsekin vielä niin pieni, ettei minua rangaistu asiasta tai sitten siinä ei ollut mitään rangaistavaa. Kun minulta kysyttiin, miksi jätin pojan sinne, sanoin, että kun en tykkää hänestä.