Työn alkamisen huomaa myös siitä, että stressikerroin nousee. Heräsin neljältä ihan vaan luonnollisille tarpeille. Olen nykyään ollut hyvin tarkkana siitä, että en havahdu liikaa öisillä reissuillani: en laita valoja, istun silmät kiinni pöntöllä jne... ja homma on toiminut: olen saanut yleensä unen päästä uudelleen kiinni, mutta en tänä aamuna.

Jotkut yhdistyksen deadlinet alkoivat riivata neljän aikaan! Hallituksen kokous oli Hesan matkalla linja-autossa, reilu viikko sitten. Pidin lomaa myös näistä asioista, en miettinyt niitä tehtäviä, joita kokouksesta minulle jäi enkä ottanut papereita edes esiin lomaviikon aikana. 

Eilen oli eka työpäivä ja näköjään se aktivoi nyt niin paljon, että myös tekemättömät työt alkoivat vaivata.

Heräsin siis, laitoin kahvit tippumaan. Ja otin yhdistyksen paperit esiin. Kirjoittelin sähköposteja ja näissä pikkupuuhissa hurahti 1.5 tuntia. Nyt on ihan hyvä mieli, tiedän mihin mennessä on tehtävä toimintakertomus, varattava paikkoja kesäkeikoille, otettava selvää mahdollisista kesäleiripaikoista ym. ym.

Maaliskuun loppupuolella on yhdistyksen vuosikokous, jolloin jään pois näistä hommista. Yksi vuosi on riittänyt todistamaan sen, että en enää jaksa olla yhdistyksen vetäjänä. Kun yhdistys perustettiin 11 vuotta sitten, olin puheenjohtajana viisi vuotta. Aika on ajanut jo ohitseni. Onneksi sain kokea tämän yhden vuoden, ettei jää harmittamaan.

Vielä pitäisi tehdä raskas päätös: haluanko olla mukana tekemässä yhdistyksen lehteä vai pystynkö luopumaan.

Päätoimittajana olin viisi vuotta silloin kun lehti perustettiin. Lehti on ilmestynyt kolme kertaa vuodessa. Nykyiset tekijät ovat jo viime vuonna halunneet vähentää sen ilmestymistä kahteen kertaan... minä olen vastustanut, koska lehti on monelle jäsenelle tärkein jäsenetu. Viime vuonna teinkin sitten yhden lehden toisen henkilön kanssa, jotta saatiin kolme lehteä julkaistua. Nykyinen päätoimittaja on ilmoittanut, että jää pois hommasta. Päätoimittajan paikkaa on hakenut yksi henkilö, mutta hän pystyisi oman ilmoituksensa mukaan tekemään vain kaksi lehteä.

Olen ollut hyvin jyrkästi jäsenetuuksien vähentämistä vastaan. Mutta jos nyt en "taivu", niin joudun tekemään sen yhden lehden. Minulla on kyllä siihen jo henkilöt, jotka ovat sitoutuneet sen kanssani tekemään. Olin ennakolta varautunut jo siihenkin, että joudun ottamaan päätoimittajuuden, jäänhän pois puheenjohtajan hommasta. Uusia tekijöitä ei ollut tiedossa ennenkuin tämä yksi hakemus tuli.

Hallitus asian päättää, mutta tiedän, että siellä on muitakin, jotka haluavat pitää kiinni jäsenetuuksista. Toisaalta tässä olisi rako päästä pois siitäkin hommasta.

Jos jaksatte miettiä tätä, niin auttakaa minua päätöksen teossa, please!