Suvivirsi ja Gaudeamus Igitur samassa juhlassa. Enpä ole sellaisessa kevätjuhlassa ennen ollutkaan. Poika valmistui ammattikoulusta hienomekaanikoksi. Ei - hän ei kirjoittanut ylioppilaaksi, mutta siinä ammattikoulussa oli mahdollisuus lukea myös lukion oppimäärä ammattitutkinnon ohella.  Kevätjuhla oli oikein mieleenpainuva ja poika sekä vanhemmat onnellisia tutkinnon suorittamisesta. Nyt nuoret ovat juhlimassa kaupungilla ja me vanhukset täällä vietämme tuiki tavallista lauantai-iltaa.

Kun minä pääsin ylioppilaaksi, lähdin illalla vanhempieni sekä sulhaseni kanssa ravintolaan, jossa kaikki muutkin kirjoittaneet juhlivat. Minua ärsytti, kun isä tilasi minulle jäätelöä, toiset joivat jotain. Vanhempani eivät siellä kauan viihtyneet, vaan lähtivät kotiin. Lähtiessä isä antoi vävykokelaalle rahaa ja toivotti hauskaa iltaa. Jälkeenpäin koulukavereiden kanssa muistellessa olen hämmästellyt, kun toiset ovat kertoneet, etteivät heidän vanhempansa olleet mukana. Sellaista en muistanut, vaan olin ollut siinä uskossa, että kaikki olivat siellä vanhempiensa kanssa.

Nyt ei kyllä tulisi mieleenkään lähteä pojan kanssa juhlimaan valmistujaisia.