On tietysti ihan älytöntä kirjoittaa näin yöllä, mutta entäs sitten. En ole edes yrittänyt nukkua vielä. Miksei tällaisena iltana tule mitään kivaa showta tai kabareeta telkkarista. Olihan se "Neljät häät ja yhdet hautajaiset" mukava katsoa taas kerran, mutta Wappujuhlaa olisi saanut olla muuallakin kuin mun munkkipadassani ja simapulloissa, jossa rusinat vielä aamulla pomppivat ylös-alas. Perunasalaatinkin väänsin ja lihapullat, vaikka eihän niitä kukaan muu syö kuin minä. Ei tarvitse ainakaan sanoa, ettei ole ruokaa.

Miehen kanssa on sovittu, että ostan ja teen ruoan. Jostain syystä hän ei kuitenkaan luota siihen, vaan käy kaupassa suunnilleen samoina päivinä. Hän ei sitten syö minun tekemiäni ruokia enkä minä hänen. Poika, joka tuli lomille tänään, oli hänkin käynyt ostamassa itselleen pitsoja, niin että itse kai sitten syön ne, mitä olen tehnytkin. Munkkeja vien tyttärelle huomenna.

Vappupäivä. Oikeastaan se on jo alkanut. Aika monena vappuna olen ollut marssilla. Huomenna en mene. On liian kylmä. Useana vappuna olemme tavanneet veljeni kanssa samppakaljan merkeissä, mutta emme tänä vappuna, koska hän on saarimökillämme. On kuulemma asentanut uuden kamiinan tupaan. Aamulla oli ollut kolme senttiä lunta maassa, kun hän heräsi. Mökillä ei ole mitään lämmitystä, ei sähköjä eikä öljykaminaa. Vain sauna ja nukkumapaikkana saunatupa. Uusi kamiina on tosi tarpeellinen. Toivottavasti hänen muurauksensa pitävät eikä tupaan tule häkää.....