Eilinen ilta television ääressä oli pitkästä aikaa erittäin nautinnollinen. "Käpy selän alla" elokuva ensin ja sen jälkeen keskustelua ja muistelua elokuvan teosta pääosien esittäjien kanssa. Oli hätkähdyttävä tieto, että tämän elokuvan teosta on 43 vuotta. Aika tuntuu sanottuna tosi pitkältä ja kuitenkaan se aika ei oikeassa elämässä tunnu niin pitkältä. Sekin jotenkin vaan yllättää, että olen ollut koko ajan saman ikäinen kuin pääosan esittäjät: Kristiina Halkola, Eero Melasniemi, Kirsti Wallasvaara ja Pekka Autiovuori. Olen sen varmasti silloin aikanaan tiennyt, totta kai se elokuva käytiin katsomassa ainakin yhden kerran.

Telttaretket, alkoholikokeilut, poikien härnäämiset, mustasukkaisuudet, lavatanssit - olen kokenut sen kaiken. Oli helppo samaistua ja omatkin muistot aktivoituivat. Minulla on ollut samanlaiset housutkin kuin Kirsti W:n musta-valkoruudulliset. Vaate- ja hiusmuoti sekä mantelinmuotoisiksi meikatut silmät olivat niin tuttuja puhumattakaan Sopu-teltasta.

Leiripaikka kauneudestaan huolimatta oli kyllä liian pusikkoinen, varmaan siellä oli hyttysiä ihan hirveästi. Sellaiseen paikkaan en olisi telttaani laittanut.

Ja se musiikki, voi herrajestas. Mitä nostalgiaa! Nämä kaikki Chydeniuksen laulut ja ne muut, joita tässä ei laulettu. Hei! Minäkin olen ollut nuori...!