Noin periaatteessa pidän käsitöistä. Tai ainakin olen pitänyt. 


Kun lapset olivat pieniä, ompelin heille ihan simona vaatteita. Itselleni ompelin takit, jakkupuvut, leningit, lenkkivaatteet ym.ym.  Ompelin, neuloin ja virkkasin lemmikkieläimiä, joulukalentereita yms. Yhdessä vaiheessa ompelin hattuja. Virkkasin pitsipöytäliinoja, tein ristipistotauluja.... kangaspuilla kudoin mattoja, pyyhkeitä, pöytäliinoja.

Minulle tuli Suuren Käsityökerhon lehti monta vuotta. Oikein odotin kuukausittaista lehteä. Valitsin sieltä mitä teen, menin kangaskauppaan tai lankakauppaan ja sitten tein.  Hyvää mallia saatoin tehdä useamman kappaleen eri kankaista. Annoin niitä sisaruksilleni, heidän lapsilleen tai äidilleni. Lehden vanhat vuosikerrat ovat kansioissa. Nyt kun selaan niitä, niin jokaisessa lehdessä on jotain mitä olen tehnyt. Lehdessä oli aina yksi sivullinen lukijoiden lähettämiä valokuvia, minäkin lähetin joskus.

Myöhemmin annoin lasten vaatteet poikani esikoiselle ja ne menivät sitä kautta kiertoon. Kaiholla ajattelen, että niillä olisi taas käyttöä, kun on näitä pieniä perheessä.

Seuraavassa käsityövaiheessani tein esiintymisasuja itselleni, sekin kesti aikansa. Opettelin paljetti- ja helmikoristelua. Nyt en mene sellaisiin ryhmätansseihin mukaan, joihin täytyy väsätä asu! Niin se elämä muuttuu. Soolotanssiasuja en tarvitse lisää.

Olen monta kertaa yrittänyt aloittaa edes neulomista, mutta siitä ei ole tahtonut tulla yhtään mitään. Kerroin täällä aikaisemmin yhdestä vauvan asusta, jota olin aloittanut. Se jäi kesken. Jo melkein kolme vuotta sitten aloitin myös yhdet vauvan housut, nekin jäivät kesken.

Nyt kun olen ollut pitkään kotona, niin tämä käsityöpuolikin pääsee minussa esiin. Sormiani on alkanut syyhyttää... Olen ottanut keskenjääneitä neulomuksia esiin. Ainoa ongelma on nyt sitten se, kenelle nämä mahtuvat. Ne vauvat, kenelle ne ovat alunperin tarkoitetut, ovat jo kasvaneet niistä yli.

Tämän ensimmäisen asun housut aloitin toukokuussa poikani vastasyntyneelle tyttärelle. Minun piti tehdä siihen yläosakin, mutta tuo lettineulominen oli sen verran hankalaa, että se jäi tekemättä. Kun otin nyt langat uudelleen esiin, tein puseron ihan omasta päästä. En tiedä käyvätkö nämä kenellekään, kun tytär sanoo, ettei näitä voi pojalle laittaa (liian hempeät!).

1116239.jpg

1116240.jpg
Ihmeellisen eri väriset kuvat! Ylempi on liian haalea ja alempi on liian keltainen.

Seuraavana on housut, joissa näkyy hyvin, että käsiala on välillä muuttunut. Pitäisikö ne vielä höyryttää?  Mitä sanovat käsityöihmiset?

1116241.jpg

1116242.jpg
Tuosta kaulaliinasta tuli niin hyvä, että varsinaisesti sen myötä innostuin jatkamaan, kun lankoja on. Yritin kypärähattua, mutta vyötteen ohje oli niin huono, että purin koko hatun. Ehkä joskus etsin paremman ohjeen, olen tehnyt kyllä kypärähattuja aikaisemmin.

Olen jo aloittanut tossujen neulomisen Käsityökerhon 2/93 ohjeen mukaan.

1116243.jpg