Torstai ts. tämä päivä on sunnuntain lisäksi kiireisin päiväni. Kumpanakin niistä on opetusta neljän ryhmän verran (á 1,5 tuntia) .
Kävin eilen vielä lataamassa työmatkakortin, vaikka töitä onkin enää kolme viikkoa, sitten on joululoma ja tammikuussa heti Loppiaisen jälkeen työt jatkuvat.
Koko ajan valmistaudun myös reilun viikon kuluttua pidettävään näytökseen. Ovatko ne kolme tanssia, joissa olen mukana (+ loppukavalkadi) vaikeampia kuin aikaisempina vuosina vai miksi niiden työstäminen on hitaampaa. Ehkä olen itse hitaampi jo oppimaan. Sen olen nyt huomannut selvästi, että jos en itse tee työtä niiden oppimiseksi, en opi pelkästään ryhmässä harjoittelemalla.

Entäs oppilaat. He opettelevat koreografiaa koko ajan vain yhdessä. Osaavatko he oikeasti sen tanssin, jossa ovat mukana. Pitäisi varmaan laittaa jokainen tanssimaan yksin. Pari viikkoa sitten laitoin yhdessä ryhmässä oppilaat tanssimaan kahdestaan, kun en kerta kaikkiaan isossa ryhmässä nähnyt, kuka osasi, kuka ei ja mitä ongelmia osaamisessa oli. Siitä nousi aikamoinen poru. Mitäpä he sanoisivat, jos pyytäisin jokaista erikseen tanssimaan.... Kerran olen senkin tehnyt eräässä ryhmässä, kun oli vaikea tanssi teknisesti ja sanoin, että lavalle pääsevät vain ne, jotka osaavat vatsapotkut.

Esiintymään on hirveä hinku oppilaillakin. Minä olen tiukka ope siinä mielessä, että lavalle en päästä keskeneräistä.